Skip to content
OBS! Greenie #2 kan ikke leveres i ugerne 23 - 28 | Klik her for at læse mere →
OBS! Greenie #2 kan ikke leveres i
ugerne 23 - 28 | Læs mere →
5 tips til en nemmere sund arbejdsplads

5 tips til en nemmere sund arbejdsplads

I denne artikel vil vi kigge lidt på sundhed på arbejdspladsen, som jo begynder at fylde mere og mere. Det er godt, for med øget fokus kan vi alle forsøge at forbedre os. Sundhed på arbejdspladsen er et vigtigt emne, da det kan have en stor indvirkning på både arbejdstageres mentale og fysiske velbefindende. En sund arbejdskultur kan dermed også forbedre produktiviteten, effektiviteten, tilfredsheden og i sidste ende reducere sygefraværet. Der er flere ting, som arbejdsgivere kan gøre for at forbedre sundheden på arbejdspladsen.

I Greenwitch er vi på en mission om at gøre sundhed nemmere, for alle! Man kan indtage nok så mange grøntsager og den rette mængde af vitaminer og proteiner, men hvis ens mentale sundhed ikke er på plads og fyldt med stress. Hvad er det så værd? Det samme gør sig gældende, hvis vi tager en stærk og udviklet psyke, men uden den fornødne rigtige sunde næring til kroppen. Begge dele er ikke holdbare i længden. Vi håber naturligvis på at kunne inspirere og give mulighed for begge dele - netop en holistisk sundhed, både mentalt og fysisk.

Hvordan kan den mentale og fysiske så opnåes på en arbejdsplads? Lad os kigge lidt nærmere på dette emne:

Ift. den fysiske sundhed, så kan arbejdsgivere sørge for, at arbejdstagere har adgang til sund mad og motion. Det kan f.eks. gøres ved at have en kantine på arbejdspladsen, hvor der er sunde madvarer til rådighed, eller ved at tilbyde gratis eller billigt medlemskab til et fitnesscenter - fællestræning begynder også at vinde mere og mere frem - måske det er muligt for jer? Og ja, en fredagsøl skræmmer os altså ikke! Tværtimod, det styrker jo i den grad den mentale sundhed, så det skal bestemt også tænkes ind som en sundt fysisk tilbud.

Endelig kan arbejdsgivere sørge for, at arbejdstagere har adgang til mental sundhedsstøtte, såsom stresshåndtering og rådgivning. Dette kan gøres ved at have professionelle rådgivere på arbejdspladsen eller ved at tilbyde gratis eller billige rådgivningstjenester.

Det er vigtigt at påpege, at sundhed på arbejdspladsen ikke kun er arbejdsgiverens ansvar, men også arbejdstagerens ansvar at tage vare på sig selv og sine kollegaer. Derfor er det vigtigt at have en kultur, hvor sundhed og trivsel er en prioritet for alle.

Så her kommer vores 5 anbefalinger som du kan tage med dig, både som arbejdsgiver og som arbejdstager:

  1. Hold dig aktiv i løbet af dagen: At sidde ned en hel dag er ikke godt for kroppen. Kroppen skal stimuleres og holdes aktiv - faktisk gerne hver time. Det er helt ok at rejse sig og stå lidt op under et møde. Prøv at få noget fysisk aktivitet ind i din dagligdag, fx ved at tage trappen i stedet for elevatoren eller ved at tage en kort gåtur i frokostpausen. Og ja, så er der jo altid den obligatoriske tur til kaffemaskinen.

  2. Spis sundt: Sørg for at spise sunde og nærende måltider og snacks i løbet af dagen. Sunde snacks fra en god variation af nødder, grøntsager og lidt frugt kan stabilisere dig blodsukker. Undgå at spise for meget sukker og fastfood under dine arbejdsdage, selv når møder trækker ud og deadlinen trækker ind. 

  3. Tag "aktive" pauser: Pause er faktisk noget af det vigtigste for os mennesker. Hvorfor tror du, at store koncerner som Google har sleep/relax pods? Sørg for at tage regelmæssige pauser og brug dem til at trække vejret og evt. strække kroppen. Du skal slet ikke være sp bange for at tage en lur på 10-15 minutter under din arbejdsdag.

  4. Hold dig hydreret: Sørg for at drikke nok vand i løbet af dagen (typisk +1,5 liter), da dehydrering kan påvirke både din koncentration og dit humør. Mange danskere får ikke nok vand i løbet af dagen og slukker måske endda tørsten med sodavand, juice eller energidrikke. Det kan være meget sukkerholdige drikker, der påvirker dit blodsukker.

  5. Prioriter din mentale sundhed: Tag dig tid til at slappe af og håndtere stress, fx ved at meditere eller blot zone lidt ud. Flere arbejdspladser skaber rammer og accepterer disse forhold. Sørg også for ikke at være bange for at fortælle en chef eller en kollega, hvordan man har det ellers hvis en arbejdsbyrde pludseligt er vokset en om ørene.

Kilder:
  1. "Workplace Health and Safety" - Eurofound
  2. "The Importance of Workplace Health and Safety" - World Health Organization
  3. "Why workplace health promotion is important" - Centers for Disease Control and Prevention
Previous article Er du "ægte" sund? Hør min historie fra usund til sund
Next article Sådan kan grøntsager øge din fertilitet