.

Kurv

Grønkål er SUPER sundt og booster fordøjelsen, immunforsvaret og knoglerne for blot at nævne et par af fordelene

By 23. august 2020Uncategorized @da

Spiser du kål? De fleste rynker på næsen, når de får stillet det spørgsmål.
Men hvis du ikke allerede er gode venner med den sunde grøntsag, i dette tilfælde grønkål, eller blot har stiftet bekendtskab med den, vil vi her give dig et masse gode tips og råd til hvorfor og hvordan ,du får mere af den sunde grønkål.
Kål er fra naturens side en utrolig næringsrig grøntsag, og grønkål er ingen undtagelse. Grønkåls unikke indhold af vitaminer, særligt A- og C-vitamin, mineraler, fibre og sundhedsfremmende stoffer, herunder indholdet af flavonoider, som er kendt for deres videnskabelige, positive effekt på
livsstilsygdomme og forskellige former for cancer. Grønkål er en sund grøntsag smækfyldt med god næring for dig og din krop, og er noget af det sundeste du kan sætte tænderne i. Vidste du, at man endda kan få rød grønkål? Hvis du ikke allerede indtager grønkål, har vi herunder listet 4 grunde til, hvorfor du bør begynde at overveje at integrere grønkål i dine sunde kostvaner:

1) Grønkål fremmer fordøjelsen. Grønkål er en fiberrig grøntsag, som er med til at stimulere tarmperistaltikken og dermed smidiggøre
madens passage gennem tarmsystemet. På den måde er den fiberrige grøntsag med til at aktivere
fordøjelsen og forebygge forstoppelse.

2) Grønkål er kaloriefattig. Grønkål indeholder kun 60 kalorier pr. 100 g, hvilket gør den ti en yderst kalorielet råvare at indtage.
Så ønsker du af forskellige årsager at indtage flere kaloriefattige råvarer, kan du roligt kaste dig over grønkålens sprøde, lækre blade. Samtidig giver fibrene god fylde i maven hvilket betyder, at grønkål har
en høj mæthedsværdi. Du kan altså spise dig mæt uden at indtage helt så mange kalorier.

3) Grønkål booster immunforsvaret. Grønkål har et tårnhøjt indhold af C-vitaminer, som fungerer som antioxidant og styrker kroppens
immunforsvar.
Drikker du en daglig af vores grøntsagssmoothie med grønkål, får du dækket, hvad der svarer til 90 % af dit daglige behov, ALENE fra grønkålen. Det er da lidt vildt, er det ikke? Faktisk er C-vitaminindholdet mere end dobbelt så højt i grønkål, sammenlignet med indholdet i en
appelsin.

4) Grønkål styrker knoglerne. Er du på udkig efter gode kilder til at øge dit calciumindtag, så er grønkål en fremragende kandidat! 100 gram grønkål dækker hele 25 pct. af dit daglige calciumbehov, som er med til at styrke knoglestrukturen. Faktisk er grønkål en langt større kilde til calcium, end mælk er!

Grønkål er altså på flere måder en fremragende grøntsag, som kan være medvirkende til at booste din sundhed.

Vi kan gøre det let for dig at få dine grønkål og dagens grøntsager
Grøntsager er sunde, de er smækfyldt med gode næringsstoffer for vores krop og sundhed, men det er bare ikke altid, at tiden eller overskuddet lige er der til at få tilberedt dem. Hvis du kender det, men stadig har lyst til at sætte tænderne i den grønne herlighed, så fortvivl ej! Prøv vores friske og sunde grøntsagssmoothies, alle spækket med grøntsager.

Hver variant indeholder min. 200 g grøntsager, og max. 100 g frugt.
Har du lyst til at øge dit indtag af grønkål, bør du prøve vores grøntsagssmoothies med grønkål og chili,
som du kan læse mere om her.
Ellers kan du finde vores udvalg af sunde grøntsagssmoothies og vores flydende grønt kasser her, og bestille dem direkte hjem til døren. Drik dem som mellemmåltid, på farten, eller gør brug af dem som nem og sund morgenmad.
Du kan også bruge vores grøntsagssmoothies til et hav af lækre retter, som du kan finde inspiration til her.

Dét kalder vi nem sundhed.

Kilder:
Nordic Nutrition Recommendations 2012
Fooddata.dk
https://sund-forskning.dk/artikler/gronkal-er-superfood/