Kurv

Et æble om dagen giver mange år på bagen

By 11. november 2020Uncategorized @da

Efteråret byder på masser af danske æblesorter, der har mange gode sundhedsfremmende egenskaber og en dejlig sødmefyldt og syrlig smag.

C-vitamin

Udover æblets søde og syrlige smag er C-vitamin et af de vitaminer, der giver rigtig god grund til at nyde smagen af æble. Æbler indeholder nemlig en del vitamin C. Indholdet ligger på omkring 9 mg pr. 100 g. Det varierer dog meget fra sort til sort. Elstar og Discovery ligger i toppen.

Ifølge DTU’s opgørelse over fødevarer ligger æbler generelt over andre af de danske efterårsfrugter såsom pærer og blommer med hensyn til vitamin C-indholdet.

Afhængig af sorten bidrager 100 g æble med 5-30% af den anbefalede daglige mængde C-vitamin for et voksent menneske, som er 75 mg pr. dag. Optagelsen og udskillelsen af overskydende vitamin C reguleres på smarteste vis af kroppen. Da C-vitamin er et vandopløseligt vitamin, udskilles overskydende mængder blot gennem urin.

Antioxidative effekter og beskyttelse mod livsstilssygdomme

Meget passende til årstiden, så gavner vitamin-C vores immunsystem. Takket være dets antioxidative egenskaber spiller vitamin C en alsidig rolle i kroppen. Vitamin C øger optagelsen af non-hæmjern, som især er vigtig, hvis du spiser plantebaseret. Det medvirker også til dannelse af kollagen, som er et protein, der findes i bindevæv, hud, knogler og sener. Det tyder tilmed på, at vitamin C kan være med til at beskytte mod visse livsstilssygdomme. Mange studier har nemlig vist en omvendt sammenhæng mellem niveauet af vitamin C i blodet og risikoen for en lang række livsstilssygdomme som fx hjertekarsygdomme, type 2 diabetes og kræft. De personer, der havde et lavt indhold af vitamin C i blodet, havde altså øget risiko for at udvikle fx type 2 diabetes. Studierne var udført på en måde, så resultaterne kan være påvirket af andre gavnlige komponenter, som fødevarer, der har et højt indhold af vitamin C, også indeholder, som fx fibre. 

En sundhedspakke af næringsstoffer

Udover vitamin C indeholder æbler også A-, B-, E- og K-vitamin samt calcium, kalium, fosfor, jern, magnesium, zink, polyfenoler, flavonoider og fibre. En stor del af disse næringsstoffer sidder tæt på eller i skrællen, og det er derfor en fordel at spise æblet med skræl. Der er fx lige så meget vitamin C i skrællen som i hele æblet uden skræl.

Måske er der noget om snakken: at et æble om dagen giver mange år på bagen – vel og mærket hvis du også spiser skrællen.

Når vi bruger æbler i vores grøntsagssmoothies, så er det med skræl og hele molevitten, der blendes, og på den måde sikrer du dig at opnå det hele af æblet.

Kilder:

Kost.dk

Food.dtu.dk

Videnskab.dk

Frida.fooddata.dk

Nordic Nutrition Recommendations 2012